Syntus maakt bezwaar tegen gunning concessie Zeeland
Syntus heeft bezwaar gemaakt tegen de gunning van de concessie Zeeland aan Connexxion. Wat de inhoud is van dat bezwaar wil Syntus niet toelichten. De provincie Zeeland heeft twee maanden om op het bezwaarschrift te reageren. De nieuwe concessie gaat al op 14 december in. Wat de gevolgen zijn voor de voorbereiding zegt Connexxion nog niet te kunnen overzien.
Zeeland had de vier ov-concessies in de provincie aanbesteed als één concessie, en gunde het tienjarige contract op 22 april aan Connexxion. Het vervoerbedrijf verzorgt al de concessies Noord- en Midden-Zeeland. Ook Zeeuws-Vlaanderen, nu nog in handen van Veolia, gaat naar Connexxion. De veerdienst Vlissingen-Breskens is uit de concessie gehaald. Naast Syntus en Connexxion schreef ook Arriva in op de aanbesteding.
Door een opgelegde bezuiniging van 20 procent door de provincie Zeeland had Connexxion minder dienstregelingsuren geboden. De provincie vult het ov-net aan met een flexnet van kleine oproep-/belbussen van halte naar halte. Het vervoernet zou tijdens de concessie verder worden ontwikkeld in een ontwikkelteam van vervoerder, provincie en gemeenten.
Connexxion wil in totaal 130 voertuigen inzetten, waarvan 43 gasbussen en 60 dieselbussen die voldoen aan de euro-6-norm. De ov-bussen gaan onder een Zeeuwse huisstijl rijden. Op verzoek van de provincie Zeeland bood Connexxion op maat gemaakte reisproducten aan, zoals reizen op rekening en reistegoedbundels, die te koop zijn in de webshop.
In de bussen komen digitale kaartautomaten en een ophaalautomaat voor alle chipkaartproducten. Alle bussen worden uitgerust met gratis wifi. Uniek is de regionale klantenservice die Connexxion wil opzetten, waarin zowel het ov als het Wmo-vervoer zijn gebundeld.
De bezwaarcommissie van de provincie Zeeland buigt zich nu over het bezwaar van Syntus en heeft daarvoor maximaal twee maanden. Daardoor kunnen bepaalde onderdelen van de voorbereiding nog niet van start. Volgens de provincie moeten verschillende onderdelen van de busconcessie nog worden vormgegeven, zoals het vaststellen van de dienstregeling, invoeren van nieuwe abonnementen en tarieven, het aanschaffen van nieuwe voertuigen en de communicatie naar de reizigers.
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Syntus heeft gelijk. De top van Connexxion en Gedeputeerde Van Heukelom is allemaal:
"Ouwe jongens krentenbrood."
Ik denk dat een frisse start met een nieuwe speler (Syntus) iedereen die een beetje in slaap is gesukkeld weer rechtop zal doen zitten.
Zeker op het provinciehuis.
Ingediend door Rinus op ma, 04/08/2014 - 23:58
Reactie toevoegen