De bussen bij Utrecht Centraal vertrekken vanaf 2 juli alleen nog vanaf de Jaarbeurszijde. Dan gaan er ook meer bussen naar De Uithof en Leidsche Rijn rijden.
Utrecht gooit op 2 juli buslijnen om
De extra bussen naar De Uithof en Leidsche Rijn zijn enkele maatregelen uit het Vervoerplan 2016 dat de provincie Utrecht dinsdag heeft vastgesteld. Daar ging een uitgebreide consultatieronde van de provincie en Qbuzz (U-OV) aan vooraf. Er kwamen ruim 500 reacties binnen.
Met het tijdelijk busstation aan de Jaarbeurszijde komt aan de centrumzijde van het station ruimte vrij voor de bouw van de nieuwe tramverbinding Uithoflijn. Als de tram eind 2017 gaat rijden, keert een aantal buslijnen terug naar centrumzijde; de lijnen 2, 3, 6, 18 en 28.
Het aantal ov-reizigers in en rondom de stad Utrecht nam in 2015 met 5 procent toe. Naar verwachting zal die groei dit jaar doorzetten. De dienstregeling breidt vanaf juli uit met 10.000 dienstregelinguren, waarmee de reizigersgroei slechts gedeeltelijk wordt opgevangen. Het budget is namelijk beperkt. Daarom schrapt de provincie slecht bezette ritten en worden buslijnen ingekort.
Qbuzz koppelt tien stadsbuslijnen tot vijf doorgaande lijnen via de binnenstad. De nieuwe lijnen zijn lijn 1 Hoograven–Overvecht, lijn 7 Kanaleneiland–Voordorp, lijn 4 Leidsche Rijn–Zuilen, lijn 5 Oog in Al–Maarssen en lijn 18 De Meern–Rijnsweerd. Van de gekoppelde lijnen profiteren vooral de reizigers die vanaf de westkant van Utrecht naar het centrum reizen.
Op de lijnen van en naar De Uithof gaan vaker bussen rijden. Lijn 12 krijgt een flexibele versterking van bussen. Lijn 28, die nu in Rijnsweerd begint en eindigt, rijdt door naar De Uithof. In de spits komen er 4 ritten bij. Een nieuwe lijn 27 verbindt elk kwartier De Uithof met Utrecht Centrum en Zuilen-Noord. De Uithof wordt ook beter bereikbaar vanaf de NS-stations Overvecht, Bilthoven, Driebergen-Zeist, Lunetten en Vaartsche Rijn.
Vanaf 2 juli komt er ook een nieuwe oost-westverbinding, lijn 29 Leidsche Rijn–De Uithof, die elk half uur gaat rijden op de verbinding De Meern–Papendorp–Kanaleneiland–station Vaartsche Rijn–Stadion Galgenwaard–De Uithof. Een nieuwe snelle lijn 9 gaat elk half uur rijden via de busbaan naar Veldhuizen, Vleuterweide-West en NS-station Vleuten als vervanging van buslijn 26 in Vleuterweide-West.

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Rechter vernietigt ACM-prioriteringskader: nieuwe kansen voor ov-sector
11 mrt om 15:15 uurDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een nieuw prioriteringskader opstellen…
Stationsontwikkeling
25 feb om 16:35 uurLeiden is een stad waar wonen, studeren en…
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?
21 feb om 08:59 uurBinnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …
Appels, peren, ov en publieke mobiliteit
20 feb om 16:13 uurAfgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
Reactie toevoegen