Zoals het er nu naar uitziet gaat Syntus op 11 december van start met de concessie Provincie Utrecht, terwijl de gunning nog bestreden wordt door Connexxion. Een unicum dat veel onzekerheden met zich meebrengt.
Utrechtse concessie betwist van start
De concessie Utrecht Provincie, waarvan de stadsdienst Amersfoort het grootste deel is, werd vorig jaar gegund aan Syntus, ten koste van de zittende vervoerder Connexxion. Die maakte bezwaar dat door de provincie ongegrond werd verklaard. Daarop stapte Connexxion naar het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), maar vroeg geen opschortende werking aan.
Capaciteitsgebrek
Eind juli maakte het CBb aan de partijen kenbaar de zaak niet eerder dan in het eerste kwartaal van volgend jaar te kunnen behandelen vanwege capaciteitsgebrek. Nog niet eerder werd een concessie gestart waarbij de rechter zich nog over de zaak moest buigen. De provincie houdt echter voet bij stuk: vanaf 11 december rijdt Syntus.
De overname van de concessie door Syntus op 11 december levert tal van onzekerheden op. Zo wil Connexxion volgens Syntus en vakbond FNV niet meewerken aan een fatsoenlijke overdracht. Het aanbod van Connexxion om langer door te blijven rijden, wees de provincie om onduidelijke redenen af. Syntus en de provincie houden de kaken nog stijf op elkaar over de plannen voor personeel en reizigersdienst. Ook willen de partijen geen termijn noemen wanneer ze de nieuwe dienstregeling kenbaar gaan maken.
Geen partij
Gedeputeerde Jacqueline Verbeek van de provincie wijst voor die plannen naar Syntus. "Het is niet aan ons om daarover te communiceren", stelt ze. Ook vindt Verbeek dat de provincie geen partij is in het twistpunt tussen Connexxion en Syntus als het gaat om het personeel.
Connexxion heeft de chauffeurs in een memo (.pdf) laten weten dat er twee scenario's zijn: ofwel het personeel (400 fte chauffeurs en 63 fte indirecte werknemers) gaat over naar Syntus, ofwel Connexxion blijft doorrijden. Mocht Connexxion in het eerste geval door het CBb in het gelijk worden gesteld, dan dient de merkwaardige situatie zich aan dat het personeel daarna weer terug moet naar Connexxion.
Flexwerkers
Voor Syntus betekent de situatie een groot financieel risico. Zo kan het zijn dat Syntus een deel van de contracten moet afkopen, terwijl het personeel wellicht toch weer terug moet naar Connexxion. Ook heeft Syntus naar schatting 100 extra personeelsleden nodig. "Die zullen waarschijnlijk door flexwerkers worden opgevuld", aldus Lutz Kressin van vakbond FNV.
Ook het materieel is een pijnpunt. Een woordvoerder zegt dat Syntus 'in overleg' is met de provincie, maar dat 'het grootste deel' van de vloot zal bestaan uit nieuwe bussen. In de praktijk komt dat neer op 100 nieuwe bussen op een vloot van 200 tot 250 voertuigen, buurtbussen inbegrepen. Meer financieel risico wil Syntus niet aangaan. Voor de 100 nieuwe bussen wil Keolis garant staan. De provincie, echter, weigert met garanties over de brug te komen voor de uitbreiding van de vloot nieuwe bussen. "Dit scenario hadden we niet voorbereid", aldus de woordvoerder van Syntus.
Aanbestedingscircus
FNV heeft inmiddels in een open brief (pdf) aan provinciale staten opgeroepen om het busvervoer weer in eigen handen te nemen, al erkent bestuurder Kressin dat die eis niet erg realistisch is. "Maar we willen op deze manier wel het hele aanbestedingscircus ter discussie stellen. Want hier worden reizigers en personeel niet beter van", aldus Kressin.
Reizigersvereniging Rover was al ongerust over het verloop van de concessie en ziet zich in deze berichten bevestigd. "De informatie vanuit de provincie en vervoerders blijft maar uit", aldus Aldo Markus van Rover, "Hoe dan ook moet er vanaf 11 december wel ov zijn."
Connexxion kan nog niet inhoudelijk reageren, maar laat wel weten op korte termijn in overleg te gaan met de provincie.
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov 2024Stel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt 2024In de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep 2024Hermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen