Vakkennis dreigt uit de sector verdwijnen en dat is een probleem, stelt Frank van Setten, adjunct-directeur Trein bij Arriva. Want je kunt niet alles met computers en rekenmodellen oplossen. Met een aantal vakgenoten analyseert hij waar hem de schoen wringt.
Vakkennis blijft onmisbaar voor de sector
Neem de ontwerpfouten van de HSL en de aanhoudende vertragingen van de Intercity direct, of de mislukte modernisering van Zwolle–Kampen. Zo maar enkele opzienbarende missers die onmiskenbaar wijzen op tekortkomingen.
Stedenbouwkundige en light-railspecialist Rob van der Bijl ziet dat de kennis die er wel is niet altijd goed wordt gebruikt. “Niemand durft buiten de paden te treden, mensen hebben een heel enge taakopvatting. Ze doen wel hun best, maar worden vastgezet in een bepaalde positie. Die compartimentering leidt er ook toe dat mensen het geheel niet meer overzien. Iedereen beperkt zich tot zijn eigen deelonderwerp, terwijl je als organisatie juist breder moet kijken.”
ProRail-topman Pier Eringa preciseert dat het eigenlijk om twee kwesties gaat: is er genoeg vakkennis en bevindt die kennis zich wel op de goede plaats? “Wat betreft het eerste had ProRail een tijd lang de filosofie dat het een regieorganisatie is, waarbij ingenieursbureaus en aannemers het werk uitvoeren. Ik zit zelf meer op de lijn dat je kennis ook in eigen huis moet hebben omdat je daardoor een betere opdrachtgever bent. De slinger is nu terug aan het bewegen, we halen weer meer kennis in huis.”
Lees ook: Hoe komt de spoorsector aan nieuw talent?
Ook bij Arriva wordt (weer) meer in vakkennis geïnvesteerd. Van Setten: “Volgens computermodellen zijn kwartierdiensten op enkelsporige trajecten niet mogelijk, maar het kan wél als je de vakkennis van je machinisten gebruikt. Wij doen daarom veel aan opleiding en begeleiding van onze machinisten zodat ze de kennis hebben om kritische frequenties te kunnen rijden en daarbij bijvoorbeeld rekening houden met de weersomstandigheden.”
Het volledige artikel verschijnt halverwege maart in OV-Magazine #1 2019. Het artikel verschijnt ook online. Stuit u op de betaalmuur? Word dan abonnee.

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
“Op 1 juli voortvarend van start in Flevoland”
1 apr om 09:37 uurGoed nieuws: vervoersbedrijf Willemsen-De Koning (WdK) gaat zijn werkveld uitbreiden. Het bedrijf mag zijn…
Rechter vernietigt ACM-prioriteringskader: nieuwe kansen voor ov-sector
11 mrt om 15:15 uurDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een nieuw prioriteringskader opstellen…
Stationsontwikkeling
25 feb om 16:35 uurLeiden is een stad waar wonen, studeren en…
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?
21 feb om 08:59 uurBinnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …
Appels, peren, ov en publieke mobiliteit
20 feb om 16:13 uurAfgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
[…] Lees ook: Vakkennis blijft onmisbaar voor de sector […]
Ingediend door Hoe komt de sp… op vr, 01/03/2019 - 13:30
De geciteerde opmerking “Volgens computermodellen zijn kwartierdiensten op enkelsporige trajecten niet mogelijk" getuigt bij uitstek van kennis- en inzichtsloosheid. Het slaat namelijk he-le-maal ner-gens op. Geen enkel computermodel zegt dit. Dit is weer een prachtig voorbeeld van prietpraat-marketing omtrent vakkennis.
Vakkennis op het spoor is tegenwoordig veel te vaak "structurele tekortkomingen van hogere besturingsniveaus op lager niveau alsnog enigszinds rechtbreien". Dat lijkt ouderwetsch vakmanschap, maar in werkelijkheid is het een onverantwoorde manier van werken. Dat laten de hierboven genoemde voorbeelden overduidelijk zien. Structurele fouten moet je structureel analyseren en structureel corrigeren, anders wordt het een puinzooi. Gebrek aan overzicht, kennis en uitvoeringdiscipline is de oorzaak. Dat is geen vakkennis-kwestie, dat is een management- en bestuurskwestie.
Ingediend door asierts op vr, 01/03/2019 - 18:02
Nog een tip voor CEO Pier Eringa: volgens mij draait het om 2 andere vragen, te weten 1) wat is vakkennis, en 2) hoe organiseer je het ? "Hoeveel" & "waar" zijn vervolgvragen op uitvoerend niveau.
Ingediend door asierts op vr, 01/03/2019 - 19:19
Reactie toevoegen