Veolia ziet af van verdere procedures in Limburg. Dat heeft de vervoerder samen met de provincie en Arriva zojuist bekendgemaakt. Met de intrekking is de weg definitief vrij voor Arriva om met de nieuwe Limburgse concessie aan de slag te gaan.
Veolia trekt bezwaar en beroep Limburg in
Veolia trekt het bezwaar tegen de gunning van de Limburgse concessie in, evenals het beroep dat de vervoerder had ingesteld tegen de dwangsom van acht ton die de provincie Veolia had opgelegd. Ook blijft Veolia extra capaciteit op de Maaslijn bieden. De dwangsom zal de provincie kwijtschelden als alle afspraken ook worden nagekomen. Daarbovenop krijgt Veolia nog eens 1,2 miljoen euro bonus als de klantbeoordeling voldoende is.
De gesprekken zijn gestart op initiatief van Veolia. Alle partijen toonden zich opgelucht dat er nu een streep gezet kan worden onder alle slepende procedures. Daardoor liep Arriva nog steeds het risico dat de investering van 200 miljoen euro in nieuw materieel voor niets zou zijn geweest, was het tot een rechtszaak gekomen die in het nadeel van de DB-dochter was uitgepakt.
Ook het personeel van Veolia drong intern aan op duidelijkheid. "Hoogstens was de concessie twee jaar verlengd met de reiziger op de laatste plaats", vatte Transdev-topman Bart Schmeink de situatie samen. "Je kunt gelijk hebben en gelijk krijgen. Het enige jammere is dat we nooit zullen weten wat de uitkomst zou zijn geweest van de rechtszaak."
Arriva-topman Anne Hettinga was nu vol lof over de nu definitief afzwaaiende vervoerder. "Veolia heeft ervoor gezorgd dat dit gebied een visitekaartje was voor iedereen die marktwerking aanhangt", aldus Hettinga. Volgens hem is de schikking geen trendbreuk. "Een volgende keer dat er weer een conflict is over een concessie, kruisen we gerust weer de degens."
De Arriva-concessie in Limburg gaat komende december in en duurt vijftien jaar. Aanvankelijk won NS-dochter Abellio de miljardendeal, maar die ketste af na vuil spel. Dat kostte een groot deel van de NS-top de kop en het bedrijf werd gedwongen tot een heroriëntatie.
Meer artikelen met dit thema
Stationsontwikkeling
25 feb om 16:35 uurLeiden is een stad waar wonen, studeren en…
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?
21 feb om 08:59 uurBinnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …
Appels, peren, ov en publieke mobiliteit
20 feb om 16:13 uurAfgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
lof voor allen.
Ingediend door RobertJanRoos op do, 14/04/2016 - 21:41
Reactie toevoegen