Verkeerleiders ProRail gaan vaker uitvallen
De komende maanden gaan er naar verwachting vaker treinen uitvallen, vanwege een verziekte werksfeer bij ProRail. In Utrecht zou de helft van het personeelsbestand momenteel niet inzetbaar zijn, wegens ziekte of uit onvrede.
Volgens het Algemeen Dagblad is de onvrede onder de medewerkers groot, vanwege de hoge werkdruk. In Utrecht zijn de problemen het meest nijpend: daar zouden momenteel vijftig van de honderd medewerkers niet inzetbaar zijn door ziekte of uit onvrede. De rest heeft geen pauze meer in het rooster. De medewerkers voelen zich niet gehoord door de directie van ProRail.
Vanwege de vervelende werksfeer en de hoge werkdruk, zitten treinverkeersleiders uit de rest van het land bovendien niet te wachten om bij te springen. Met de al krappe bezetting, kan dat de komende maanden zomaar tot meer treinuitval leiden.
Structureel tekort
Onlangs maakte ProRail bekend te kampen met een structureel tekort aan treinverkeersleiders, omdat onder meer veel medewerkers met pensioen gingen en er geen nieuwe aanwas klaarstond. De spoorbeheerder heeft nu zo’n zestig vacatures voor treinverkeersleiders in heel Nederland openstaan: dat is ongeveer 10 procent van het totaal aantal treinverkeersleiders.
Staatssecretaris Van Weyenburg (IenW) informeerde de Tweede Kamer dat de bezetting vanaf 2023 weer in orde zou moeten zijn. In de tussentijd wordt onder meer oud-personeel, waaronder veel pensionado's, gevraagd bij te springen.
Momenteel worden veel mensen opgeleid voor de baan. Het wervingsbudget werd opgehoogd en de opleiding tot verkeersleider tegen het licht gehouden, om het slagingspercentage te kunnen verhogen.
Marktdenken
Vakbondsman Michiel Boer van FNV Spoor laat aan het AD weten dat ProRail de problemen grotendeels aan zichzelf te wijten heeft. Rond 2013 is door marktdenken het aantal verkeersleiders flink ingekrompen, met een te dunne bezetting en toenemende werkdruk als gevolg.
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov 2024Stel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt 2024In de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep 2024Hermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen