OV-ombudsman Bart Hansma laakt de afwachtende houding van vervoerders, die nu al zeggen pas medio 2021 te bekijken of aanpassingen in de dienstregeling nodig zijn.
'Vervoerders moeten snel kunnen opschalen'
Dat stelt de ombudsman in de laatste kwartaalrapportage van 2020, die vandaag uitkwam. Met uitzondering van NS en GVB schaalden alle vervoerders schaalden hun diensten voor 2021 af. Maar veel vervoerders, zoals Qbuzz in Utrecht (U-OV), geven aan pas medio 2021 te ‘bekijken of aanpassingen mogelijk zijn'.
Dat baart zorgen, schrijft Hansma. “Wat 2021 brengt is onzeker, maar het is best mogelijk dat snel meer kan dan we nu voor mogelijk houden. Als de eerste maanden van 2021 positief nieuws opleveren, zou het reizigersaantal zo maar snel op kunnen lopen. De vraag is of vervoerders net zo snel bus- en tramlijnen kunnen toevoegen als dat deze zijn geschrapt.”
Dynamische benadering
Het is belangrijk om meteen te kunnen schakelen, stelt de ombudsman. Zo heeft Keolis het in Almere (AllGo) over een dynamische aanpak, waarbij direct kan worden opgeschaald als de coronamaatregelen het toelaten. “Dit weerspiegelt de dynamische aanpak die wij nodig achten. Geen beschouwing na een lange periode, maar direct op het moment van de versoepelingen.”
Coulance naar abonnementhouders
Ook vindt de ombudsman dat vervoerder coulanter moeten omgaan met abonnementhouders, die wegens de pandemie weinig gebruik hebben kunnen maken van hun abonnement terwijl ze deze wel hebben aangehouden. Ondanks de beschikbaarheidsvergoeding die ov-bedrijven kregen, is geen gebaar gemaakt naar deze groep. “Dat zou ook goed zijn geweest uit het oogpunt van klantenbinding op langere termijn.”
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov 2024Stel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt 2024In de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Reactie toevoegen