De drie met opheffing bedreigde stadsregio’s in de Randstad hebben een deal gesloten met minister Schulz om 900 miljoen euro per jaar aan Brede Doeluitkering in handen te houden.
‘VVD’ers sloten deal over metropoolregio’s’
Dat zegt voormalig voorzitter Jaap Modder van de Stadsregio Arnhem Nijmegen in de nieuwe brochure Van opdoeken naar oppakken (pdf) van SkVV (samenwerkende stadsregio’s in het kader van verkeer en vervoer). “Als lulletje uit het oosten zat ik met de portefeuillehouders Peter Smit, Jeannette Baljeu en Eric Wiebes van Haaglanden, Rotterdam en Amsterdam met Melanie Schultz aan tafel, vier VVD’ers onder elkaar. Peter Smit kon het mooi zeggen tegen de minister: ‘Als jij denkt het geld voor verkeer en vervoer via de provincies te gaan verdelen, dan is het oorlog.’ Dan weet je al hoe het afloopt: de minister geeft hen gelijk en de Zuid- en Noordvleugel krijgen elk hun metropoolregio. De rest van de stadsregio’s gaat tóch niet vechten.”
Eén regeltje
Volgens Modder hebben de oostelijk gelegen stadsregio’s het aan zichzelf te danken dat ze op 1 januari 2015 hun boedel mogen inleveren bij de provincies. “Eén regeltje in het regeerakkoord en Twente, Arnhem Nijmegen en de regio Utrecht renden naar de provincies met de vraag of die hun openbaar vervoer wilden overnemen. Dan ontbreekt het aan zelfbewustzijn en geloof je niet in jezelf.”
“Ze lopen nu het risico dat hun middelen uit de Brede Doeluitkering (voor verkeer en vervoer) worden uitgesmeerd over een veel groter gebied”, zei Modder eind vorige week op het SkVV-congres Van opdoeken naar oppakken. “Dat is logisch vanuit de provinciale legitimatie, maar dramatisch voor de economische ontwikkeling van de steden en hun omgeving.”
Niets beters
“De stadsregio’s hebben het openbaar vervoer aardig gedaan, maar hadden meer kunnen en moeten doen: milieu, economie en landschap”, vindt Modder, nu eigenaar van bureau Brainville en geassocieerd met Buck Consultants International. “Het opheffen van de Wgr-plus lijkt me daarom geen verkeerd idee, als er maar iets beters voor in de plaats komt. Maar dat gebeurt niet.”
Volgende week hakt de Eerste Kamer de knoop door over de opheffing van de zeven stadsregio’s in heel Nederland per 1 januari 2015 en de vorming van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Metropoolregio Amsterdam in de Randstad.
Lees ook: Stadsregio's zijn opheffing nabij
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen