De werknemers van streekvervoerder Arriva hebben er genoeg van. Op maandag 6 mei zullen ze het werk neerleggen. Dit houdt in dat er in een groot deel van Twente die dag geen bussen zullen rijden, vanwege een aanhoudend conflict over de rij- en rusttijden.
FNV zet geplande staking bij Arriva Twente door
Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: "Eerdere afspraken en trouwe beloftes over het invoeren van gezondere rij- en rusttijden en beloftes hebben nergens toe geleid. De werkdruk loopt de spuigaten uit. Een staking is een uiterst middel, maar praten heeft geen zin meer."
'Zielig verhaal'
Het door FNV Streekvervoer op 25 april uitgegeven ultimatum aan Arriva is verstreken. De vakbond eist dat per 5 mei de correcte rij- en rusttijden worden ingevoerd, en dat er een compensatie van € 250 per chauffeur per week wordt uitgekeerd bij het overschrijden van deze tijden, als vergoeding voor de ongezonde werkroosters.
Tweede ultimatum in drie maanden tijd
Eind februari stelde de vakbond al een ultimatum en dreigde met stakingen. Die gingen niet door nadat de vakbond in maart een overeenkomst sloot met Arriva, waarbij de vervoerder beloofde om de roosters van de chauffeurs aan te passen. Van der Gaag: "Nu, na bijna twee maanden is het nog niet op orde."
Werkdruk al langer een probleem
In december vorig jaar nam Arriva het streekvervoer in Twente over van Keolis. Sinds de start zijn er verschillende problemen, waaronder de torenhoge werkdruk. Van der Gaag: "Die was al hoog, maar is verder toegenomen door het snijden in de rij- en rusttijden. Ook het ziekteverzuim is omhooggeschoten, die is om en nabij de 30 procent."
Kosten besparen
"Het is duidelijk dat Arriva alles doet om extra kosten te besparen op de rij- en rusttijden. Elke minuut is veel geld waard in het streekvervoer", aldus Van der Gaag. "De werkgever heeft alleen maar loze beloftes gedaan, afspraken zijn niet nagekomen en telkens om andere redenen werd de invoering van de juiste rij- en rusttijden uitgesteld. We worden compleet voor de gek gehouden."
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…