FNV zet geplande staking bij Arriva Twente door

donderdag 2 mei 2024

De werknemers van streekvervoerder Arriva hebben er genoeg van. Op maandag 6 mei zullen ze het werk neerleggen. Dit houdt in dat er in een groot deel van Twente die dag geen bussen zullen rijden, vanwege een aanhoudend conflict over de rij- en rusttijden.

Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: "Eerdere afspraken en trouwe beloftes over het invoeren van gezondere rij- en rusttijden en beloftes hebben nergens toe geleid. De werkdruk loopt de spuigaten uit. Een staking is een uiterst middel, maar praten heeft geen zin meer."

'Zielig verhaal'

Het door FNV Streekvervoer op 25 april uitgegeven ultimatum aan Arriva is verstreken. De vakbond eist dat per 5 mei de correcte rij- en rusttijden worden ingevoerd, en dat er een compensatie van € 250 per chauffeur per week wordt uitgekeerd bij het overschrijden van deze tijden, als vergoeding voor de ongezonde werkroosters.

Tweede ultimatum in drie maanden tijd 

Eind februari stelde de vakbond al een ultimatum en dreigde met stakingen. Die gingen niet door nadat de vakbond in maart een overeenkomst sloot met Arriva, waarbij de vervoerder beloofde om de roosters van de chauffeurs aan te passen. Van der Gaag: "Nu, na bijna twee maanden is het nog niet op orde."

Werkdruk al langer een probleem

In december vorig jaar nam Arriva het streekvervoer in Twente over van Keolis. Sinds de start zijn er verschillende problemen, waaronder de torenhoge werkdruk. Van der Gaag: "Die was al hoog, maar is verder toegenomen door het snijden in de rij- en rusttijden. Ook het ziekteverzuim is omhooggeschoten, die is om en nabij de 30 procent."

Kosten besparen

"Het is duidelijk dat Arriva alles doet om extra kosten te besparen op de rij- en rusttijden. Elke minuut is veel geld waard in het streekvervoer", aldus Van der Gaag. "De werkgever heeft alleen maar loze beloftes gedaan, afspraken zijn niet nagekomen en telkens om andere redenen werd de invoering van de juiste rij- en rusttijden uitgesteld. We worden compleet voor de gek gehouden."

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Ook buiten de stad met de OV + deelfiets combinatie

17 mei om 08:30 uur

In de grote steden zien we steeds meer (verschillende) deelfietsen, al dan niet in combinatie met OV. De…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hermes werft nu ook studenten

7 mei om 14:14 uur

Er is een sectorbreed personeelstekort in het openbaar vervoer. Ook bij Hermes in Eindhoven is er niet genoeg…

Lees verder »
descriptionArtikel

Het boek 'Betere bus'

6 mei om 12:26 uur

Nu te bestellen! 

Betere bus …
Lees verder »
descriptionArtikel

Marieke Eyskoot nieuwe stem in bussen van Connexxion, Breng en Hermes

30 apr om 10:06 uur

Marieke Eyskoot, Duurzame lifestyle-expert, is de nieuwe omroepstem in de bussen van Connexxion, Breng en…

Lees verder »
descriptionArtikel

Publieke mobiliteit, noodzakelijk of niet?

29 apr om 09:42 uur

OV-Magazine 1/2024 staat in het teken van publieke mobiliteit: de definitie daarvan…

Lees verder »
descriptionArtikel

VDL opent nieuwe duurzame fabriek voor bouw e-bussen

19 apr om 09:17 uur

VDL Bus & Coach heeft in Roeselare, in de Belgische provincie West-Vlaanderen, een nieuwe fabriek voor de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Bijna 100 miljoen voor elektrische treinen van en naar Zutphen en Hardenberg

16 apr om 15:36 uur

Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt…

Lees verder »
descriptionArtikel

Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus

12 apr om 11:01 uur

Kinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…

Lees verder »