FNV zet geplande staking bij Arriva Twente door

donderdag 2 mei 2024

De werknemers van streekvervoerder Arriva hebben er genoeg van. Op maandag 6 mei zullen ze het werk neerleggen. Dit houdt in dat er in een groot deel van Twente die dag geen bussen zullen rijden, vanwege een aanhoudend conflict over de rij- en rusttijden.

Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: "Eerdere afspraken en trouwe beloftes over het invoeren van gezondere rij- en rusttijden en beloftes hebben nergens toe geleid. De werkdruk loopt de spuigaten uit. Een staking is een uiterst middel, maar praten heeft geen zin meer."

'Zielig verhaal'

Het door FNV Streekvervoer op 25 april uitgegeven ultimatum aan Arriva is verstreken. De vakbond eist dat per 5 mei de correcte rij- en rusttijden worden ingevoerd, en dat er een compensatie van € 250 per chauffeur per week wordt uitgekeerd bij het overschrijden van deze tijden, als vergoeding voor de ongezonde werkroosters.

Tweede ultimatum in drie maanden tijd 

Eind februari stelde de vakbond al een ultimatum en dreigde met stakingen. Die gingen niet door nadat de vakbond in maart een overeenkomst sloot met Arriva, waarbij de vervoerder beloofde om de roosters van de chauffeurs aan te passen. Van der Gaag: "Nu, na bijna twee maanden is het nog niet op orde."

Werkdruk al langer een probleem

In december vorig jaar nam Arriva het streekvervoer in Twente over van Keolis. Sinds de start zijn er verschillende problemen, waaronder de torenhoge werkdruk. Van der Gaag: "Die was al hoog, maar is verder toegenomen door het snijden in de rij- en rusttijden. Ook het ziekteverzuim is omhooggeschoten, die is om en nabij de 30 procent."

Kosten besparen

"Het is duidelijk dat Arriva alles doet om extra kosten te besparen op de rij- en rusttijden. Elke minuut is veel geld waard in het streekvervoer", aldus Van der Gaag. "De werkgever heeft alleen maar loze beloftes gedaan, afspraken zijn niet nagekomen en telkens om andere redenen werd de invoering van de juiste rij- en rusttijden uitgesteld. We worden compleet voor de gek gehouden."

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Einde aan 'omchecken' in zicht

14 feb om 10:06 uur

Het verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…

Lees verder »
descriptionArtikel

337 zero-emissiebussen toegevoegd aan wagenpark in 2024

10 feb om 13:38 uur

CROW publiceert elk jaar de Monitor zero-emissiebussen. Uit de editie van 1 januari 2025, dus met data over…

Lees verder »
descriptionArtikel

Eerste Brabantse bushalte rookvrij

31 jan om 09:23 uur

De bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…

Lees verder »
descriptionArtikel

VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov

23 jan om 12:44 uur

De MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…

Lees verder »
descriptionArtikel

Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024

21 jan om 09:46 uur

In 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…

Lees verder »
descriptionArtikel

Keuzes voor het spoor

18 dec 2024

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…

Lees verder »
descriptionArtikel

ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond

10 dec 2024

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie

9 dec 2024

Bij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…

Lees verder »