Connexxion gaat door met het verstrekken van e-bikes aan scholieren die reizen met de Valleilijn. Dat moet helpen om de drukte te verminderen op de spoorlijn tussen Ede-Wageningen en Amersfoort.
E-bike in strijd tegen spitsdrukte Valleilijn
De Valleilijn gaat bijkans aan zijn eigen succes ten onder. Afgelopen jaar moest Connexxion geregeld mensen in de ochtendspits op station Hoevelaken laten staan. Als proef kreeg daarom een aantal mbo-leerlingen van het Hoornbeeck College een e-bike. De proef wordt nu omgezet in een definitief project. De eerste tien contracten zijn inmiddels afgesloten. Ook leerlingen van het Van Lodenstein College voor havo en vwo komen voor de e-bike in aanmerking; voorwaarde is wel dat de leerlingen in de gemeente Ede, Barneveld of Nijkerk wonen. Met de e-bike zijn sommige leerlingen sneller op school dan met de trein.
Het project begint kleinschalig, volgens concessiemarketeer Herman de Gooijer. De eerste 25 deelnemers betalen de eerste zes maanden geen 45 maar 25 euro. De minimum contractduur is drie maanden; daarna kan het contract maandelijks worden opgezegd. "In principe is dat kostendekkend", aldus De Gooijer. "Al was het alleen al omdat de provincie ons kan sanctioneren als we de concessieafspraken niet kunnen nakomen."
Dat betekent niet dat het project helemaal door Connexxion wordt betaald. Een deel van het project wordt gefinancierd via het programma Beter Benutten Regionaal Spoor. Ook de andere proeven op de Valleilijn, zoals de spitsmijdapp MyOV en de zoektocht naar comfortabeler staan in de trein worden via dat programma (deels) gefinancierd.
"Het aanbieden van fietsen is voor ons een leertraject. Daarom beginnen we kleinschalig. Maar we willen ons meer ontwikkelen als aanbieder van mobiliteit", legt de Gooijer uit. "Wat dat betreft is dit een mooie testcase."
Kritiek is er ook. SP Tweede Kamerlid Farshad Bashir tweette het volgende:
https://twitter.com/FarshadBashir/status/760369854272663552
Volgens De Gooijer kent Bashir kennelijk niet het hele verhaal: "We hebben inmiddels nieuwe treinen in bestelling. Die komen over twee jaar."
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Welke hippe fiets gebruiken jullie hiervoor?
Ingediend door Willem Smits op di, 09/08/2016 - 16:30
Reactie toevoegen