De coronacrisis zorgt voor bizarre weken onder ov-professionals. Hoe heeft Rose Dammen, manager Communicatie bij de RET, de afgelopen weken beleefd?
‘Ik merk juist nu dat de RET er écht toe doet’
Dammen heeft er net twee weken in de crisiscommunicatie opzitten, waarin ze 15 uur per dag draaide. Na een weekje min of meer gewoon werk draait ze weer zo’n week. “Toen de overheid de eerste maatregelen aankondigde, kwamen we in een rollercoaster terecht. Ons team moet zowel naar collega’s als reizigers communiceren en voordat de ene maatregel was gecommuniceerd, kwam de volgende al. Je moet voortdurend bijschakelen.”
‘Corona beheerst ons leven’
Landelijk gezien verloopt de communicatie van alle ov-bedrijven via branchevereniging OV-NL. De vervoerders onderling stemmen hun communicatie daarop af. “Dat betekent veel mailen, appen en videocalls voeren. Een groot deel van de dag wordt beheerst door corona. Je wilt niet alleen maar over corona communiceren, maar het is op dit moment wel het belangrijkste onderdeel van ons leven. Deze samenwerking tussen de OV-bedrijven is nog nooit eerder zo nauw geweest.”
Ze noemt een voorbeeld van die communicatie-uitingen: “We werken bij de RET met zo’n 3500 mensen. Je moet communiceren over veranderende dienstregelingen, over schoonmaakwerk en over het beleid. In onze bussen hebben we afzetlinten gespannen, dan moet je ook nadenken welke teksten je op de bus plakt en hoe je de reiziger over de situatie informeert.”
Onzekere tijden
De extra communicatie wordt door medewerkers én reizigers gewaardeerd, weet Dammen. “Onze berichten op intranet zijn nu al 150.000 keer meer bekeken dan in een normale werkmaand. Daaruit blijkt wel dat het werk van grote waarde is.”
Ook externe communicatie wordt goed ontvangen, zoals in onderstaande video. “Mensen vertrouwen op ons voor goede informatie via de website, de app, social media en de DRIS-panelen. Dus onze functie is echt van belang.”
Thuiswerken
Over de onzekerheid over de (nabije) toekomst maakt de communicatiemanager zich wel zorgen, vertelt ze. “Je wilt het liefst weten hoe dit allemaal afloopt, maar dat weet niemand. Nu we bijna allemaal thuiswerken, merk ik ineens hoeveel waarde ik hecht aan anderen ontmoeten. Toen we met alle afdelingsmanagers en de directie voor het eerst in drie weken een videocall hadden, was dat wel even emotioneel.”
Ze ziet ook positieve punten aan het thuiswerken: “Voor het eerst sinds jaren speel ik weer samen met mijn zoontje van 5 overdag buiten en ben ik weer aan het knutselen. Dat is een hele mooie ontwikkeling. Maar deze nieuwe manier van werken is nog lang niet vanzelfsprekend, dat wil ik heus wel weer inleveren.”
Door de onzekere toekomst, blijft het crisisteam de komende weken nog dagen van 15 uur maken, afgewisseld met de gewone weken. “Dat is ook wel nodig om het vol te houden. En voor mijn zoontje is het fijn dat hij zijn moeder dan wat meer ziet, ik kan nu meer zorgtaken op me nemen. Zo ben ik nu tijdelijk ook juf.”
Kracht van RET
Dammen voelt zich juist nu trotser dan ooit om te werken bij de RET. “Mensen gebruiken alleen nog het ov als dat echt nodig is. Voor sommige mensen zijn wij de enige manier om een rit te maken. Dus dat wij die maatschappelijke rol hebben is van enorme waarde, en die rol moeten we blijven vervullen.”
“We merken ook dat reizigers dat enorm waarderen. We krijgen hartverwarmende reacties. Natuurlijk zijn er ook mensen die het verzieken, zoals de spugers, maar dat zijn er gelukkig véél minder. Over het algemeen merk ik dat we er écht toe doen. Ik vind het bijzonder hoe we dit nu allemaal samen doen, er is echt een enorme verbondenheid.”
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov 2024Stel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt 2024In de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep 2024Hermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Het verhaal van Rose Dammen laat zien hoe fantastisch werk men doet voor de hele gemeenschap. Juist nu is communicatie van levensbelang, wat kan wel wat mag niet.
Dat je als team en OV gemeenschap dichter bij elkaar komt te staan, geeft prachtig de menselijke kant hiervan aan. Hulde aan alle OV mensen in de persoon van Rose.
Allen sterkte en we hopen allemaal dat de boze droom snel weer het sprookje wordt
waarin we allemaal geloven, het OV voor iedereen van deur tot deur.
Ingediend door nico van der Vliet op do, 09/04/2020 - 15:51
Reactie toevoegen