De coronacrisis zorgt voor bizarre weken onder ov-professionals. Hoe heeft Rose Dammen, manager Communicatie bij de RET, de afgelopen weken beleefd?
‘Ik merk juist nu dat de RET er écht toe doet’
Dammen heeft er net twee weken in de crisiscommunicatie opzitten, waarin ze 15 uur per dag draaide. Na een weekje min of meer gewoon werk draait ze weer zo’n week. “Toen de overheid de eerste maatregelen aankondigde, kwamen we in een rollercoaster terecht. Ons team moet zowel naar collega’s als reizigers communiceren en voordat de ene maatregel was gecommuniceerd, kwam de volgende al. Je moet voortdurend bijschakelen.”
‘Corona beheerst ons leven’
Landelijk gezien verloopt de communicatie van alle ov-bedrijven via branchevereniging OV-NL. De vervoerders onderling stemmen hun communicatie daarop af. “Dat betekent veel mailen, appen en videocalls voeren. Een groot deel van de dag wordt beheerst door corona. Je wilt niet alleen maar over corona communiceren, maar het is op dit moment wel het belangrijkste onderdeel van ons leven. Deze samenwerking tussen de OV-bedrijven is nog nooit eerder zo nauw geweest.”
Ze noemt een voorbeeld van die communicatie-uitingen: “We werken bij de RET met zo’n 3500 mensen. Je moet communiceren over veranderende dienstregelingen, over schoonmaakwerk en over het beleid. In onze bussen hebben we afzetlinten gespannen, dan moet je ook nadenken welke teksten je op de bus plakt en hoe je de reiziger over de situatie informeert.”
Onzekere tijden
De extra communicatie wordt door medewerkers én reizigers gewaardeerd, weet Dammen. “Onze berichten op intranet zijn nu al 150.000 keer meer bekeken dan in een normale werkmaand. Daaruit blijkt wel dat het werk van grote waarde is.”
Ook externe communicatie wordt goed ontvangen, zoals in onderstaande video. “Mensen vertrouwen op ons voor goede informatie via de website, de app, social media en de DRIS-panelen. Dus onze functie is echt van belang.”
Thuiswerken
Over de onzekerheid over de (nabije) toekomst maakt de communicatiemanager zich wel zorgen, vertelt ze. “Je wilt het liefst weten hoe dit allemaal afloopt, maar dat weet niemand. Nu we bijna allemaal thuiswerken, merk ik ineens hoeveel waarde ik hecht aan anderen ontmoeten. Toen we met alle afdelingsmanagers en de directie voor het eerst in drie weken een videocall hadden, was dat wel even emotioneel.”
Ze ziet ook positieve punten aan het thuiswerken: “Voor het eerst sinds jaren speel ik weer samen met mijn zoontje van 5 overdag buiten en ben ik weer aan het knutselen. Dat is een hele mooie ontwikkeling. Maar deze nieuwe manier van werken is nog lang niet vanzelfsprekend, dat wil ik heus wel weer inleveren.”
Door de onzekere toekomst, blijft het crisisteam de komende weken nog dagen van 15 uur maken, afgewisseld met de gewone weken. “Dat is ook wel nodig om het vol te houden. En voor mijn zoontje is het fijn dat hij zijn moeder dan wat meer ziet, ik kan nu meer zorgtaken op me nemen. Zo ben ik nu tijdelijk ook juf.”
Kracht van RET
Dammen voelt zich juist nu trotser dan ooit om te werken bij de RET. “Mensen gebruiken alleen nog het ov als dat echt nodig is. Voor sommige mensen zijn wij de enige manier om een rit te maken. Dus dat wij die maatschappelijke rol hebben is van enorme waarde, en die rol moeten we blijven vervullen.”
“We merken ook dat reizigers dat enorm waarderen. We krijgen hartverwarmende reacties. Natuurlijk zijn er ook mensen die het verzieken, zoals de spugers, maar dat zijn er gelukkig véél minder. Over het algemeen merk ik dat we er écht toe doen. Ik vind het bijzonder hoe we dit nu allemaal samen doen, er is echt een enorme verbondenheid.”
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Méér ov-reizigers in provincie Utrecht, maar nog altijd veel uitval
16 sep om 16:49 uurHet aantal ov-reizigers in de provincie Utrecht is weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie.…
Op 11 september staking in openbaar vervoer
27 aug om 08:21 uurMensen die op 11 september met het openbaar vervoer willen reizen, krijgen te maken met stakingen. De NS heeft…
Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft
11 jun om 16:38 uurDe twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…
Belgische jongeren reizen één maand voor 59 euro met al het openbaar vervoer
6 jun om 14:11 uurBelgische jongeren van 18 tot en met 24 jaar kunnen in juli en augustus één maand onbeperkt met al het openbaar…
Transdev eerste ov-bedrijf op hoogste trede Prestatieladder Socialer Ondernemen
23 apr om 14:24 uurTransdev heet de hoogste trede van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO bereikt. Het bedrijf is het…
Het verhaal van Rose Dammen laat zien hoe fantastisch werk men doet voor de hele gemeenschap. Juist nu is communicatie van levensbelang, wat kan wel wat mag niet.
Dat je als team en OV gemeenschap dichter bij elkaar komt te staan, geeft prachtig de menselijke kant hiervan aan. Hulde aan alle OV mensen in de persoon van Rose.
Allen sterkte en we hopen allemaal dat de boze droom snel weer het sprookje wordt
waarin we allemaal geloven, het OV voor iedereen van deur tot deur.
Ingediend door nico van der Vliet op do, 09/04/2020 - 15:51
Reactie toevoegen