‘Houd rekening met ov in 30 km-plannen’
De drie stadsvervoerders GVB, RET en HTM roepen de Tweede Kamer op, om rekening te houden met het stedelijk ov in de plannen om de maximumsnelheid in steden te verlagen naar 30 km/uur. Op donderdag 2 december wordt over dit onderwerp gedebatteerd.
De wens om de maximumsnelheid in steden te verlagen, leeft in het kader van verkeersveiligheid al langer. De Amsterdamse wethouder Egbert de Vries (Verkeer en Vervoer) stelde in het AD dat dat 80 procent van het aantal verkeersslachtoffers op wegen valt waar een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt.
Op gespannen voet
In een reactie stellen de stadsvervoerders maatregelen die ten goede komen aan de verkeersveiligheid te verwelkomen, maar dat ze wel op gespannen voet leven met de ambities om het stedelijk ov verder te verbeteren. Als het ov minder snel wordt, wordt het namelijk ook minder aantrekkelijk. En door de bevolkingsgroei zal het ov-gebruik blijven groeien, maar door deze maatregelen wordt een modal shift afgeremd. Ten slotte lopen de vervoerders ook inkomsten mis en stijgen de kosten.
Lees ook: Busbedrijven vrezen lagere rijsnelheid
Daarom roepen GVB, RET en HTM het Rijk en gemeenten op om in de 30-km-plannen rekening te houden met de ambitie om het stedelijke ov te versnellen en gerichte maatregelen te nemen. Dat kan bijvoorbeeld door het creëren van voorrangssituaties en vrije banen voor het ov en door het tegengaan van dubbel parkeren, waarbij de baan versperd wordt.
Ook willen zij dat het ov een uitzonderingspositie voor 30 km/uur krijgt, daar waar de verkeersveiligheid het toelaat. Mocht de maximumsnelheid voor het ov wel overal verlaagd worden, dan vragen de stadsvervoerders de Tweede Kamer om mitigerende maatregelen te nemen en na te denken over financiële compensatie.
Meer artikelen met dit thema
Op 11 september staking in openbaar vervoer
27 aug om 08:21 uurMensen die op 11 september met het openbaar vervoer willen reizen, krijgen te maken met stakingen. De NS heeft…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
85 procent forenzen terug bij NS sinds 2019
15 aug 2023Gemiddeld reizen op een werkdag 1,1 miljoen mensen met NS, terwijl dat voor corona nog 1,3 miljoen was. Daarmee…
Kabinet vóór spitsheffing en verdere liberalisering spoor
11 aug 2023Het kabinet wil vanaf 2025 meerdere spoorvervoerders laten meebieden op internationale trajecten op het…
Ook Qbuzz wil (internationaal) spoor op
12 jun 2023Nadat eerder Arriva liet weten het spoor op te willen, maakte ook Qbuzz bekend drie treinverbindingen te willen…
Hogeveen neemt stokje over bij Keolis
24 mrt 2023Met Chris Hogeveen heeft Keolis Nederland sinds 1 februari een nieuwe CEO in huis. Hij volgt Alex Rentier op,…
ACM brengt nieuwe Arriva-lijnen stap dichterbij
6 mrt 2023Arriva is een stap dichterbij toetreding tot het hoofdrailnet in 2025, waar NS momenteel nog alleen rijdt. De…
NS verkoopt Britse tak Abellio na 20 jaar
6 mrt 2023NS heeft na twintig jaar de Britse tak van spoordochter Abellio verkocht aan het Britse management. De…
Na 32 jaar ervaring als buschauffeur durf ik wel te beweren dat 30 km per uur hard genoeg is voor bussen in de bebouwde kom. De laatste jaren reed ik sowieso eigenlijk altijd al die snelheid, zonder in tijdnood te komen. Bovendien is het behalve veiliger, ook comfortabeler en energiezuiniger. Als chauffeur kun je dan beter participeren en je komt uitgerust weer thuis. Kalmte zal ons redden.
Ingediend door Bernard Al op vr, 03/12/2021 - 09:49
Met 30 in de bebouwde kom,
Duurt het lang voor je ergens bent.
Daarom is het plan dus dom,
Ik hoop dat je dat zelf erkent.
Ingediend door Frans op za, 04/12/2021 - 13:06
Reactie toevoegen