De Amsterdamse vervoerder GVB zet nieuwe stappen in duurzaamheid met het behalen van het CO2-bewust-certificaat niveau 3. Het certificaat weerspiegelt de ambities van GVB, vertelt Sander Zondervan, adviseur Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).
Nieuwe stap in verduurzaming voor GVB
Het toekennen van het certificaat gaat niet zozeer om maatregelen die al genomen zijn, legt hij uit, maar om maatregelen die de organisatie wil gaan nemen om binnen de eigen organisatie de CO2-uitstoot en het energieverbruik te verminderen. “Wij willen eind 2024 uitstootvrij het openbaar vervoer verzorgen in en rond Amsterdam en de Prestatieladder helpt ons daar te komen."
Lees ook: GVB: ‘In 2025 is ál ons materieel ZE’
Soort maatregelen
Zo is een plan met reductiemaatregelen opgesteld, vervolgt Zondervan, en het managementsysteem achter de CO2-Prestatieladder helpt de Amsterdammers om het effect van onze maatregelen te meten en te monitoren.
Naast de elektrificatie van bussen, veren en ponten, werkt GVB ook aan verduurzaming van de gebouwen en het eigen energieverbruik. Uiterlijk eind 2024 wil GVB de uitstoot van gehele organisatie met 58 procent omlaag gebracht hebben.
Zondervan legt uit hoe de verduurzaming van de eigen gebouwen en infra tot stand komt: “We passen nu al 30 procent gerecycled beton toe in de nieuwe trambaan en hebben een proef gedaan met elektrische aggregaten voor onze bouwplaatsen. In de komende drie jaar willen we deze initiatieven uitbreiden. Daarnaast maken we zoveel mogelijk gebruik van energiezuinig materieel. Ook stellen we duurzaamheidseisen aan onze leveranciers bij dit soort projecten.”
En dan verder?
De CO₂-Prestatieladder werd in 2009 door ProRail ontwikkeld en is een goed managementsysteem om de effecten van CO2-reducerende maatregelen te meten binnen organisaties. De ladder kent vijf niveaus. Tot en met niveau 3 gaat het over de uitstoot van de eigen organisatie. Niveaus 4 en 5 gaan ook over de CO₂-uitstoot in de keten en sector, waaronder die van leveranciers van onder meer rails en de bovenleiding.
Wil GVB uiteindelijk doorstoten naar niveau 4 of zelfs 5? Dat weet Zondervan nog niet. “Dit huidige CO2-certificaat is voor drie jaar geldig. Na afloop van deze periode besluiten we of we op niveau 3 doorgaan, of dat we naar niveau 4 willen doorgroeien. Met dit certificaat maken we ook naar onze reizigers duidelijk dat wij ons continu blijven verbeteren op het gebied van duurzaamheid. Hiermee dragen we ook bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de stad Amsterdam.”
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Nieuwe voorzitter OVNL
25 sep om 14:01 uurHet bestuur van branchevereniging OV-NL heeft Hatte van der Woude benoemd tot voorzitter. Zij is in die functie…
Reactie toevoegen