In 2018 is het gebruik van het regionale openbaar vervoer gedaald met 0,2 procent. De belangrijkste reden daarvoor waren de stakingsdagen, vertelt Gerard van Kesteren van CROW-KpVV.
Regionaal ov krimpt 0,2 procent in 2018
Als er geen stakingen zouden zijn geweest, was er overigens wel sprake geweest van groei. Namelijk met 1,5 procent, aldus Van Kesteren. “Dat kunnen we vrij accuraat meten. Als je weet op welke dagen er in welke regio’s wordt gestaakt, kan je dat vergelijken met reguliere dagen.”
Het was een ‘extreem stakingsjaar’, vertelt hij. In sommige regio’s was tien dagen lang geen openbaar vervoer, in andere bleef het aantal stakingsdagen beperkt tot drie. “Natuurlijk is er ieder jaar wel wat, hoewel stakingen lange tijd waren uitgebleven”, weet hij. “Zo lag 2018 bijvoorbeeld station Zwolle er in totaal 25 dagen uit. Het ene jaar ligt de Hoekse lijn er lange tijd uit vanwege de ombouw tot metro, het andere jaar wordt de Amstelveenlijn buiten gebruik gesteld voor een ombouw. Normaal ga je daar niet op corrigeren, maar in dit geval was de invloed van de stakingen dusdanig dat we ook hebben berekend wat de groei of krimp zou zijn geweest ingeval van géén stakingen.
Stedelijk gebied
Een opvallend sterke groei trad op bij de metro in Amsterdam. Dat heeft vooral te maken met de komst van de Noord/Zuidlijn. Maar ook in Rotterdam was er sprake van groei bij de metro.
Over enkele weken publiceert CROW deze en andere ontwikkelingen uit 2018 in de Staat van het regionale openbaar vervoer 2018, zowel als pdf als op de website www.staatvanhetov.nl . ‘De Staat 2018’ bevat ontwikkelingen en trends voor 16 onderwerpen in 18 hoofdstukken.
Meer artikelen met dit thema
Rechter vernietigt ACM-prioriteringskader: nieuwe kansen voor ov-sector
11 mrt om 15:15 uurDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een nieuw prioriteringskader opstellen…
Stationsontwikkeling
25 feb om 16:35 uurLeiden is een stad waar wonen, studeren en…
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?
21 feb om 08:59 uurBinnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …
Appels, peren, ov en publieke mobiliteit
20 feb om 16:13 uurAfgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
Reactie toevoegen