In 2018 is het gebruik van het regionale openbaar vervoer gedaald met 0,2 procent. De belangrijkste reden daarvoor waren de stakingsdagen, vertelt Gerard van Kesteren van CROW-KpVV.
Regionaal ov krimpt 0,2 procent in 2018
Als er geen stakingen zouden zijn geweest, was er overigens wel sprake geweest van groei. Namelijk met 1,5 procent, aldus Van Kesteren. “Dat kunnen we vrij accuraat meten. Als je weet op welke dagen er in welke regio’s wordt gestaakt, kan je dat vergelijken met reguliere dagen.”
Het was een ‘extreem stakingsjaar’, vertelt hij. In sommige regio’s was tien dagen lang geen openbaar vervoer, in andere bleef het aantal stakingsdagen beperkt tot drie. “Natuurlijk is er ieder jaar wel wat, hoewel stakingen lange tijd waren uitgebleven”, weet hij. “Zo lag 2018 bijvoorbeeld station Zwolle er in totaal 25 dagen uit. Het ene jaar ligt de Hoekse lijn er lange tijd uit vanwege de ombouw tot metro, het andere jaar wordt de Amstelveenlijn buiten gebruik gesteld voor een ombouw. Normaal ga je daar niet op corrigeren, maar in dit geval was de invloed van de stakingen dusdanig dat we ook hebben berekend wat de groei of krimp zou zijn geweest ingeval van géén stakingen.
Stedelijk gebied
Een opvallend sterke groei trad op bij de metro in Amsterdam. Dat heeft vooral te maken met de komst van de Noord/Zuidlijn. Maar ook in Rotterdam was er sprake van groei bij de metro.
Over enkele weken publiceert CROW deze en andere ontwikkelingen uit 2018 in de Staat van het regionale openbaar vervoer 2018, zowel als pdf als op de website www.staatvanhetov.nl . ‘De Staat 2018’ bevat ontwikkelingen en trends voor 16 onderwerpen in 18 hoofdstukken.
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen